Verkkokauppa konsultointi

Ensimmäinen verkkokauppa

Perustimme ensimmäisen verkkokaupan vuonna 2016, jolloin käsityksemme verkkokaupasta oli varsin erilainen kuin nyt.

Ajattelimme silloin samoin kuin varsin moni aloittava verkkokauppias: "Nyt sitä rahaa alkaa tulemaan kun saadaan verkkokauppa valmiiksi ja tuotteet kauppaan" - No ei alkanut rahaa tulla!

Seuraavaksi laitettiin vähän markkinointirahaa liikkeelle, kun paikallinen mainostoimisto soitti ja kysyi: "Tehdäänkö markkinointikamppis facebookkiin ja instagramiin, jolla saadaan myyntiä 10 kertainen summa markkinointibudjettiin nähden?" - Tottakai, laitetaan homma tulille. Ajattelin, että no nyt se lähtee kaupankäynti liikkeelle! 

Rahaa saatiin menemään ja vähän aikaakin. Ihmettelin jossain kohtaa, että miksi sitä kauppaa ei tule, kun selvästi ihmiset käyvät kaupassa, analytiikan mukaan. Kamppis loppui, kukkaro keveni ja mainostoimisto soitti: "Laitetaanko toinen kamppis pyörimään kun ensimmäisellä saatiin homma alkuun?" Tässä vaiheessa totesin mielessäni " EI TODELLAKAAN " - Kysyin kuitenkin asiallisesti, että miksei kauppaa tullut, kun sanoit aluksi että saadaan 10 kertainen tuotto mainosbudjetille? - Mainostoimisto vastasi: "Joo.. kato kun tuo budjetti oli liian pieni, niin ei saatu riittävästi kävijöitä sivuille. Suositeltaisiin, että budjetti tuplataan, niin saadaan riittävästi kävijöitä, dataa jne."

Tätä jatkui muutamia kertoja kunnes totesin, että eiköhän tämä yhteistyö ollut tässä!

Tässä kohtaa moni verkkokauppias tuntee olonsa huijatuksi, kuten myös me tunsimme. Ajattelimme, että tämähän on aivan mahdotonta tehdä kannattavaa liiketoimintaa verkossa.


Mikä meni pieleen?

Aivan aluksi meni pieleen suunnittelu, sitä kun ei käytännössä ollut ollenkaan. Lähdettiin rakentamaan verkkokauppa ja tuotteet sinne, mutta ei suunniteltu syvällisesti edes: “miksi perustamme verkkokaupan, kenelle se on suunnattu, mitä siellä myymme jne.”

Verkkokaupan tekijää valittaessa olisi pitänyt kysyä tarjouspyyntövaiheessa: “Oletko rakentanut itsellesi verkkokaupan, pyöritätkö sitä tälläkin hetkellä ja mikä on verkkokaupan osoite?”

Mainostoimistoja olisi pitänyt kilpailuttaa ja kysyä tarjouspyyntövaiheessa: “Onko yrityksessänne mainostaja, jolla on tälläkin hetkellä oma verkkokauppa joka pyörii tuloksellisesti?”

Netti on täynnä verkkokaupan rakentajia ja verkkokauppa alustoja, mutta kuka on sielultaan verkkokauppias, jolla on täysi ymmärrys kaikista verkkokaupan liikkuvista palasista? - Luultavasti sellaista yksisarvista ihme olentoa ei ole olemassa, joka osaisi kaiken. Sen sijaan, on olemassa äärettömän taitavia verkkokauppa konsultteja, jotka osaavat tarjota ne kysymykset, jotka sinun pitäisi tietää valitessasi yhteistyökumppania.


Opi virheistä ja onnistu

Kaikki tekevät virheitä, jopa menestyneet verkkokauppiaat! Parhain oppi on virheen tekeminen, sillä et todennäköisesti tee samaa virhettä uudelleen.

Virheet kannattaa käydä läpi ja analysoida mikä meni pieleen, miksi ja miten vältetään sama virhe tulevaisuudessa.


Miten onnistut luomaan kannattavan verkkokaupan?

Loppupeleissä, kyse on siitä kuinka paljon on olet valmis tekemään töitä unelmiesi eteen?

Verkkokauppa ei ole avain helppoon rahaan. Se vaatii jatkuvaa uusien asioiden opiskelua, stressin sietämistä, halua mennä epämukavuusalueelle, ottaa hallittuja riskejä, epäonnistua ja oppia virheistä. Se vaatii lisäksi aikaa - mikään ei synny hetkessä.


Mitä sinun tulisi tietää verkkokauppiaana?

Lista on todella pitkä. Kun perustat ensimmäistä verkkokauppaa, tulet menemään todella pitkästi epämukavuusalueelle, sillä opeteltavien asioiden määrä on suorastaan jär-kyt-tä-vä!

Verkkokauppiaana sinun tulee ymmärtää perusasiat ja mielellään hieman syvällisemmin ainakin seuraavista asioista:

  • Liiketoiminnan perusasiat
  • Johtaminen
  • Myynti
  • Markkinointi
  • Tuotteet ja sisällöt
  • Alihankintaketju / ostot
  • Asiakaspalvelu
  • Logistiikka
  • Tekniikka

Jokainen yllä olevista asioista sisältää järkyttävän määrän yksityiskohtia, joista syntyy toimivan verkkokaupan edellytykset. 


Avain menestyvään verkkokauppaan

Luo oma polkusi, sillä toisten kopioiminen harvoin johtaa menestykseen. 

  • Mieti mikä on kilpailuetusi ja asiakaslupaus 
  • Mitä tuotteita myyt ja kenelle? 
  • Miten markkinoit ja missä? 

Näillä asioilla pääset hyvin alkuun ja muissa asioissa osaamme varmasti auttaa sinua luomaan menestyvän verkkokaupan.

 

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen!

Niila Jurvelin

Lastua verkkokauppias 

Ota yhteyttä