Asiakaspalvelu

Kuulumisia ruudun toiselta puolelta

Kevät tulee Lapissa kohisten ja linnut laulelee. Eteläisessä Suomessa taitaa jo nurmikko vihertää tähän aikaan vuodesta? 

Melkoinen rypistys oli saada tämä uusi verkkokauppa tehtyä. Ajattelin, että onhan näitä verkkosivuja tullut tehtyä, mutta aina sen jotenkin unohtaa miten kova työ on tehdä hienommat, edellisestä paremmat verkkosivut. Pitää yrittää ajatella laatikon ulkopuolelta ja innovoida jotakin uutta.

Toimiva asiakaspalvelu ei tietenkään ole uusi juttu, mutta näin kun on monessa mukana ja lähes viikottain tulee kysyttyä tarjouspyyntöjä niin aina törmää samaan ongelmaan --> tarjouspyyntöihin ei vastata tai vastataan vasta viikkojen päästä. Tämä tietysti suututtaa, jos tarve palvelulle tai materiaalille on heti, eikä kolmen viikon päästä.

Ihmettelen suuresti miten suomalaiset yritykset pärjäävät, kun palvelun taso on tätä?

Jotkin yritykset eivät palvele kuin yritysasiakkaita ja tämä on tietysti se helpoin tie, kun yritysten välinen kauppa on ikään kuin halvempaa ja sujuvampaa. Verottaja kun ei kiristä ensin työnantajan lompakkoa, sitten työntekijän lompakkoa ja sitten palvelun tuottajan täytyy maksaa lisää veroa tuotetusta palvelusta.

Tämä tietysti johtaa siihen, että yksityiselle asiakkaalle palvelu tuntuu kalliimmalta kuin yritysasiakkaalle vaikka hinta olisi sama.

 

Lastua tarjoaa nopeaa ja asiantuntevaa palvelua

Olen alusta asti palvellut asiakkaita parhaan osaamiseni mukaan ja uudelleen ohjannut asiakkaat eteenpäin, jos en ole itse osannut auttaa. Pääasia on tietysti, että asiakas saa palvelua, jota on lähtenyt hakemaan oli se sitten minulta tai toiselta yrittäjältä.

Erityistä kiitosta olen saanut nopeasta palvelusta, sillä onhan tarjouspyyntöihin helppo ja nopea vastata kun tiedän tasan tarkkaan mitä mihinkin menee aikaa ja mitä materiaalit maksavat. Vastaan tarjouspyyntöihin aina 24 tunnin sisällä, mikäli tarjouspyyntö ei sisällä alihankintapalveluita tai muita selvitettäviä asioita.

Pyrin aina antamaan tarjouksen yhdellä vastausviestillä ilman lisäkysymyksiä!

Valitettavasti tarjouspyynnöt eivät juuri koskaan sisällä kaikkia tarvittavia tietoja, tarkan hinnan ja toimitusajan määrittelemiseksi. Näihin vastaan hinnalla ja toimitusajalla, joka sisältää epävarmuuskertoimen puutteellisten tietojen vuoksi.

Nopean ja laadukkaan palvelun lisäksi myös itse tuote pitää olla tietysti kunnossa. 

 

Jälkimarkkinointi ja asiakkaasta huolehtiminen

Olen miettinyt, että mikä on paras tapa huolehtia asiakkaasta kun ajatellaan kokonaisvaltaista palvelua. Itselle parhaaksi tavaksi olen huomannut, että soitan asiakkaalle ja kysyn että mitä kuuluu ja mitä hän on tykännyt esimerkiksi 3D-tulostetusta varaosasta? Saattaahan se olla, että asiakas ei ole tyytyväinen palveluun, mutta siinä onkin oiva tilaisuus korjata asia. 

Mikä onkaan sen mukavampaa kuin saada asiakkaalle hyvä mieli.

Näihin tunnelmiin on hyvä lopettaa tämä lyhyt blogi.

 

Kuulisin mielelläni ajatuksia ja mietteitä suomalaisesta palvelusta, jälkimarkkinoinnista ja muusta tästä blogista heränneistä ajatuksista. 

Kommentoithan alapuolelle.

Parhain terveisin,

Niila Jurvelin / Lastua